E-prop systeem

E-prop systeem.

techniek amulet


Dit E prop systeem is ontwikkeld door D&A Electric uit Ridderkerk. Om dit systeem goed te begrijpen moeten we eerst uitleggen hoe de conventionele aandrijflijn van een binnenvaartschip ontwikkeld wordt. De hoofd-dieselmotor aan boord van een conventioneel binnenvaartschip wordt in principe alleen voor de voortstuwing gebruikt, dus alleen om de schroef aan te drijven. De boegschroef en bijvoorbeeld een ladingpomp maken gebruik van losse dieselmotoren. De conventionele aandrijftrein kent dus slechts een paar schakels die tezamen de efficiency van de voorstuwing bepalen.

Bij het berekenen van het benodigde vermogen van deze traditionele aandrijftrein en het bepalen van de optimale schroef/dieselmotor-combinatie wordt voornamelijk uitgegaan van een volledige belading, een bepaalde snelheid- meestal vol vermogen- en diep water. Het resultaat: een motor die brandstofrendement, en een daarop afgestemde schroef die dat beschikbare vermogen omzet in voortstuwend koppel. Een ijzersterke combinatie dus… mits de vermogensvraag vrijwel continue binnen het optimale toerenbereik ligt, dus op langere strekken, goed beladen en zonder meervoudig gebruik te maken van de beschikbare energie.
Indien de vermogensvraag buiten dat optimale toerenbereik komt daalt het rendement van de schroef/dieselmotor-combinatie zeer snel en fors. De turbo doet niet meer volaan mee en onder halve kracht al helemaal niet.

Overal kan gesteld word