Koproerkleppen

Koproerkleppen

koproerkleppenIn de binnenvaart is het algemeen gangbaar dat dit nieuwe type schip wordt uitgerust met twee boegschroefinstallaties waarvan er regelmatig één draait tijdens het varen. Omdat het draaien van de van de boegschrijven leidt tot veel extra brandstofverbruik is het schip uitgevoerd met twee onder in het voorschip geplaatste koproerkleppen.
Zonder toepassing van het koproerensysteem wordt de boegschroef tijdens het varen veel gebruikt. Doordat windvang en in bochten de koproeren worden ingeschakeld worden er jaarlijks heel wat draaiuren van de boegschroef bespaard.
De koproeren worden door middel van hydraulische cilinders aangedreven. Tijdens het op en neer bewegen vragen de koproeren 3 KWh. Daarna staat de installatie weer stil. Het gemiddelde verbruik bij een conventioneel aangedreven boegschroef bedraagt circa 55 liter per uur. Omdat de generator al op het maximale toerental draait, accelereert een elektromotor sneller dan een dieselmotor, mocht de boegschroef toch nodig zijn.

Energiebesparende bedrijfsvoering

V.O.F. Amulet, met besparingen tot 40 procent