Media

Ecotanker in de media

 
De Ecotanker is een grote stap voorwaarts in de wereld van de binnenvaart, er is dan ook uitgebreid aandacht aan besteed door de media. De Ecotanker heeft diverse prijzen in de wacht gesleept waar we dan ook trots op zijn. Mocht u wat gemist hebben kunt u hieronder de gerelateerde artikelen rustig nalezen.

 


 

dolf-jansen-uitreiking-Bleu-Eff-AwardElektrisch aangedreven tanker wint Mercedes Benz Blue Efficiency Award 2012

Van die drie kandidaten overtuigde naar de mening van de vakjury de ecotanker van V.O.F. Amulet het meest. De belangrijkste motivatie is dat de eigenaren van de Amulet op meerdere delen van de aandrijving veelbelovende duurzame innovaties hebben toegepast: de motorisering, het energiemanagement en de krachtoverbrenging in het water. Als nummer twee is het binnenvaartschip Argonon van Deen Shipping verkozen. Dat is het eerste schip in Europa dat als motorbrandstof aardgas gebruikt. Op de derde plaats eindigt het managementsysteem voor openbare verlichting van Maiken Systems bv.

Meer lezen 

 


 

amulet schip van het jaarAmulet wint KNVTS Schip van het Jaar prijs 2011

De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied heeft ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan in mei 1998 de “KNVTS Schip van het Jaar prijs” ingesteld. Deze prestigieuze prijs wordt ieder jaar toegekend en uitgereikt aan een in technisch opzicht innovatief schip dat in Nederland is ontworpen en grotendeels afgebouwd in de brede betekenis van het woord. De schepen worden beoordeeld op de criteria baanbrekendheid, milieu, veiligheid en economie.

Meer lezen 


 

duurzame dinsdagMotortankschip Amulet genomineerd voor Duurzame Dinsdagprijs.

Schippers op bezoek bij het kabinet.

Het motortankschip Amulet uit Barendrecht is genomineerd voor een belangrijke duurzame prijs in het kader van Duurzame Dinsdag op 6 september. Het schip van Igor Jansen uit Barendrecht en Ton van der Molen uit Zwijndrecht is nu een jaar in de vaart. Berekeningen hebben onlangs aangetoond dat het duurzame en innovatieve binnenvaartschip een derde minder energie verbruikt dan conventionele schepen en daardoor tot 32 procent minder CO2 uitstoot.

 

Vervuilende stoffen worden dusdanig gereduceerd dat de ecotanker de Euro 5-vrachtwagennorm ruimschoots haalt. En dat is heel goed voor het milieu, aldus een tevreden minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Zij hoopt dat meer schippers dit voorbeeld gaan volgen. Duurzame Dinsdag heeft als doel om zoveel mogelijk initiatieven een kans te geven zich verder te ontwikkelen. In totaal zijn dit jaar voor de zogenaamde Duurzame Dinsdagkoffer voor hetkabinet ruim 400 duurzame ideeën uit heel Nederland ingediend. De schippers uit Barendrecht en Zwijndrecht zijn doorgedrongen tot de laatste ronde van zestien genomineerden. Staatssecretaris Henk Bleker (ELI) neemt als vertegenwoordiger van het kabinet op 6 september de Duurzame Dinsdagkoffer in ontvangst. De jury van Duurzame Dinsdag reikt prijzen uit voor de acht meest innovatieve voorstellen ter bevordering van een duurzame samenleving.

 

Debat
Onderdeel van deze bijeenkomst is een debat met Tweede Kamerleden, initiatiefnemers en genodigden. Daarnaast onderscheidt minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) een aantalpersonen die zich bijzonder inspannen voor een duurzame samenleving met een Duurzaam Lintje. Behalve de Amulet zijn ook nog vijftien andere ideeën genomineerd.

Meer informatie hierover is te vinden op www.duurzamedinsdag.nl.

(bron: scheepvaartkrant)

 


 

jade deja amuletEcotanker Amulet in de binnenvaartkrant.

De ecotanker van Igor Jansen uit Barendrecht en Ton van der Molen uit Zwijndrecht is nu een jaar in de vaart. Berekeningen hebben aangetoond dat het duurzame en innovatieve binnenvaartschip een derde minder energie verbruikt dan conventionele schepen en daardoor tot 32 procent minder CO2 uitstoot.
Vervuilende stoffen worden dusdanig gereduceerd dat de Amulet de Euro 5-vrachtwagennorm ruimschoots haalt. En dat is heel goed voor het milieu, aldus minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, die hoopt dat meer schippers dit voorbeeld zullen volgen.

Lees het artikel 

 


 

Ton igorEcotanker Amulet dwingt tot anders denken.

Je start één van de vier Volvo-generatoren die energie aan twee elektromotoren van de Veth L-drives levert, die net 64 centimeter onder het vlak gezakt zijn. Tegelijkertijd krijgen het boordnet, de pompen en andere equipement energie. Een volgende druk op de knop en het hydraulisch stuursysteem treedt in werking. Lekko, voor en achter! De D&A Eprop-voortstuwing voert de snelheid zo zuinig mogelijk naar 15 kilometer. Argos-katalysatoren en fijnfilters tackelen vrijwel elk spoortje uitstoot.

Lees het artikel 


 
Technologie uit Neuss op Eco-schip.

HummelEnergie partner ecotankerKatalysatoren-Technik von den Tüftlern der Hummel Energie-Systeme (HSE) aus Neuss macht den niederländischen Tanker "Amulet" zum aktuell schadstoffärmsten Binnenschiff Europas. Was am Ende von den vier Dieselmotoren in die Luft geblasen wird, unterschreitet die Grenzwerte der Euro-5-Norm um mehr als 70 Prozent, rechnet Jochen Lippert stolz vor, Geschäftsführer und Chefentwickler von HSE.

Lees het artikel 


 

Ecotanker krijgt Green Award uitgereikt.

GreenAward logoNa de certificering van de drie koplopers, onlangs op het ministerie van Infrastructuur en Milieu, is er op 1 juli jl. een heel peloton binnenvaartondernemers door Green Award gecertificeerd. De teller staat nu op 22 certificaten, voor schepen en hun bemanningen die tijdens een inspectie aantoonden dat zij zich inspannen om het milieu minimaal te belasten.

 

 

 


 

Hummelenergie zorgt voor het schoonste binnenvaartschip.

Die HummelEnergie Systeme GmbH (HES) aus Neuss rüstete das unter niederländischer Flagge fahrende Tank-Binnenschiff Amulet mit einem modifizierten SCRT (Selective Catalytic Reduction Technology) Abgasreinigungs-System aus. Das 135 Meter lange Schiff ist damit nicht nur das erste dieselelektrischangetriebene Tankschiff im Rheingebiet, sondern auch das derzeit schadstoffärmste seiner Klasse in Europa.

Lees het persbericht 

 


 

Dieselelektrische tanker vaart zuiniger.

schoon varenHolland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam levert in november de dieselektrisch aangedreven ‘ecotanker' Amulet (135 x 14,15 x 6,17 meter, 6500 ton, 7164 kuub) op. De Amulet is een type-C bunkertanker die ook geschikt is voor de Rijnvaart en 30 tot 40% minder brandstof moet gaan verbruiken dan vergelijkbare binnenschepen. 

Lees het artikel in de Schuttevaer 

 

 


 

 

Aankomst Mts Amulet in Rotterdam.

Na een lange reis, die op 18 november 2009 in Sjanghai begon en stops kende in Singapore, Walvisbaai, Namibië en Mauretanië, arriveerde de sleepboot RT Peter van Kotug donderdag 15 april met zijn sleep in de Rotterdamse Waalhaven. De RT Peter sleepte het casco van de coaster Flintercoral waar op het dek en in het ruim drie binnenvaarttankers in elf delen waren geladen. Ook de RT Peter is gloednieuw. Vorig jaar werd die opgeleverd in het Japanse Niigata. De RotorTug is een hypermoderne sleepboot die Kotug inzet bij het werk in Bremerhaven; de boot is daar inmiddels heen vertrokken. De binnenschepen zijn de 135 bij 14,20 metende ecotanker Amulet voor de gelijknamige VOF van binnenvaartondernemer Frans Janssen en twee 86 meter-tankers voor Rensen Shipbuilding en Speksnijder Watertransporten. De ecotanker wordt zo genoemd omdat het de eerste tanker is met dieselelektrische aandrijving. Frans Janssen: “Er staan vier generatoren in plaats van een hoofdmotor en ze worden elk apart alleen aangeschakeld indien ze nodig zijn voor de aandrijving. Er draait dus nooit een motor op halve kracht. Mocht ik nog meer schepen bestellen, dan kies ik zeker weer hiervoor".

(bron: Binnenvaartkrant)

 


 

 

Presentatie 'Ecotanker' in de Binnenvaartkrant.

vofamulet2Bij de presentatie van Ecoship verwelkomden H. Goossens van Vinotra en C.Nobel van IHDA Shipbuilding op 11 april eengroot aantal geïnteresseerden uit de branche in Rotterdam-Hoogvliet. Het handelde om de bouw van een circa 7000 tons (bunker)tanker, uitgevoerd met dieselelektrische voortstuwing in combinatie met in hoogte verstelbare Z-drives. Frans Jansen, zijn zoon Igor en Ton van der Molen zijn de stuurlui achter het Ecoship-project waarmee in de binnenvaart de toon is gezet. Het kernwoord is ondernemen.

Meer lezen


 

 

Schoonste tanker belegt groen.

Jaarverslag-Senternovum-2009Een ontmoeting met een directeur-generaal en een wethouder, twee schippers en een viskweker, een particuliere belegger, twee bankiers en een energieleverancier. Igor Jansen en Ton van der Molen zijn in ieder geval niet blind begonnen met hun project. Hun huidige schip, de Jade, heeft al heel wat innovatieve trekjes en toen ze het plan opvatten om een ‘ecotanker’ te bouwen, wisten ze heel goed waar de grootste winst te halen viel, namelijk in de aandrijving. De Amulet krijgt elektrisch aangedreven schroeven die in hoogte verstelbaar zijn. ‘Staafmixers’, noemt Igor Jansen ze. Doordat ze verstelbaar zijn, kunnen ze altijd optimaal draaien en is ballast overbodig.

Lees de folder

 


 

 

Diesel-elektrische voortstuwing in de praktijk bewezen.

"Spectaculaire daling brandstofverbruik bij electrische voortstuwing", Tweede conclusie: "Het gemiddelde schoefredement (van 50 procent) met een dieselmotor is dus 20 procent slechter dan van het gemiddelde schroefrendement (van 60 procent) van frequentiegeregelde aandrijving met een electromotor". 

Lees het artikel


 

 

Diesel-elektrische tanker kwart zuiniger.

"Brandstofbesparing compenseert binnen twee jaar de meerkosten"
Het powermanagement-systeem zorgt dat er nooit meer generatoren bijstaan dan nodig is, Dat houdt de belastinggraad optimaal. In combinatie met elektrische voortstuwing aangepaste vierbladsbschoeven zorgt het voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik

Lees het artikel

 


 

V.O.F. Amulet in het Binnenvaart Magazine.

binnenvaartmagazine april 2010We stoten minder CO2, NOx en fijnstof uit, wat overeenkomt met de huidige Euro 5-norm voor vrachtwagens en met de CCR4-norm, die loopt tot 2022. En dat werkt aan twee kanten: aan de voorkant gaat er minder brandstof in, aan de andere kant reinigen we onze uitlaatgassen, wat de uitstoot van CO2 nog verder vermindert. En we denken als “groene bunkertanker” een voorsprong te hebben op de Tweede Maasvlakte, want de Rotterdamse haven doet erg zijn best de emissies terug te dringen.’ Ze hebben het over de Ecotanker, een dieselelektrische bunkertanker die IHDA op initiatief van binnenvaartondernemer Frans Jansen (vader van Igor) ontwikkelde in samenwerking met onder andere D&A electric.

Lees het artikel